قاتل محیط بانان زنجانی در یک قدمی قصاص 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: قاتل محیط بانان زنجانی با حکم صادره از سوی قاضی پرونده در یک قدمی چوبه دار قرار گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان - دوشنبه شانزدهم فروردین‌ماه امسال، محیط بانان مستقر در منطقه حفاظت شده فیله خاصه زنجان متوجه حضور ۲شکارچی در منطقه شده و برای برخورد قانونی با متخلفین وارد عمل شدند؛ اما شکارچیان که سوار بر یک خودروی نیسان بوده اند فرار می‌کنند و عملیات تعقیب و گریز آغاز می‌شود.

محیط بانان مهدی مجلل و میکائیل هاشمی که با خودروی سازمانی به تعقیب شکارچیان مشغول می‌شوند، از مرکز تقاضای نیروی کمکی و انسداد جاده را می‌کنند و در پی این تقاضا، نیرو‌های کمکی به منطقه اعزام و جاده آسفالته را مسدود می‌کنند، اما شکارچیان چند کیلومتر جلوتر وارد یک راه خاکی شده و در محور فرعی و خلوت اقدام به شلیک به خودروی محیط‌بانان می‌کنند.

شکارچیان با سلاح جنگی که همراه داشته اند به صورت پیاپی به سمت خودروی محیط بانان شلیک می کنند که منجر به مجروح شدن هر دوی آن ها  می شود؛ سپس شکارچیان با پیاده کردن محیط‌بانان مجروح  و شلیک تیر خلاص به سر آن ها شهادت این ۲ محیط بان را رقم می زنند.

البته این پایان ماجرا نیست و نیرو‌های کمکی که در مسیر چشم انتظار شکارچیان و محیط بانان در تعقیب آن ها بودند، پس از مدتی انتظار با تلفن همراه ۲ محیط بان تماس می‌گیرند، اما پاسخی دریافت نمی‌کنند و در نتیجه عملیات جست و جو آغاز می‌شود؛ عملیاتی که با تاریک شدن هوا دشوار می‌شود تا در نهایت سحرگاه سه‌شنبه به نتیجه می‌رسد.

نیمه شب سه شنبه یکی از اکیپ‌های جست و جو موفق به شناسایی خودروی سازمانی در مسیر فرعی شده و با پیکر بی‌جان ۲محیط بان مواجه می‌شود.

ساعاتی پس از وقوع این جنایت مأموران به فردی که در محل وقوع این جنایت حضور یافته بود مشکوک شده و برای انجام تحقیقات بیشتر او را دستگیر کرده و با تحویل این شخص به پلیس آگاهی راز این جنایت هولناک بر ملا می شود.

فرد مظنون در بازجویی‌ها ادعا می‌کند که در قتل محیط‌بانان نقشی نداشته، اما از طرف قاتلان برای از بین بردن آثار جرم به محل حادثه فرستاده شده است.

در پی کسب اطلاعات تازه از این فرد، مأموران پلیس برای دستگیری شکارچیان قاتل عازم محل سکونتشان می‌شوند، غافل از اینکه ۲ فرد شرور خیال تسلیم شدن  ندارند و از هیچ تلاشی برای آسیب رساندن به مأموران فروگذار نمی‌کنند!

۲ شکارچی مذکور در مواجهه با نیرو‌های پلیس، با آن ها درگیر شده و سعی در آسیب رساندن به مأموران و فرار از چنگ قانون داشته اند که در نهایت موفق به این کار نشده و بازداشت می‌شوند و در بازرسی از خانه آن ها، سه اسلحه شکاری و مقادیری گوشت آهو کشف و ضبط می‌شود.


ضرب الاجل  رئیس دادگستری زنجان برای دستگیری محیط‌بانان

رئیس کل دادگستری استان زنجان برای پیگیری موضوع و بازداشت قاتل یا قاتلین محیط بانان زنجانی دستور فوری صادر کرد و گفت: بنا بر گزارش ضابطین، دو محیط بان  منطقه حفاظت شده فیله خاصه حین انجام وظیفه توسط افراد ناشناس به ضرب گلوله به شهادت رسیده اند.

او می گوید: بلافاصله پس از اطلاع از موضوع دستورات لازم صادر و بازپرس ویژه قتل به محل اعزام شد و با فوریت ستاد جرایم خاص تشکیل و دستورات لازم توسط دادسرای زنجان به ضابطین ابلاغ و یکی از معاونین دادستان زنجان به عنوان مسؤول مستقیم برای پیگیری و شناسایی و دستگیری مرتکبین تعیین شد.

دستگیری ۲ نفر به عنوان عاملان شهادت محیط بانان زنجانی 

رئیس پلیس آگاهی وقت استان زنجان گفت: در ادامه بررسی پرونده شهادت ۲ محیط بان زنجانی دو مظنون به فاصله چند ساعت شناسایی و دستگیر شدند.

رحمتی بابیان اینکه تحقیقات بیشتری برای مشخص شدن زوایای حادثه و تعداد شکارچیان حاضر در صحنه نیاز است، گفت: جنایت و حادثه هولناکی روی داده و باید تمامی اجزای حادثه در کنار هم قرار گیرند تا نحوه وقوع حادثه به صورت کامل مشخص شود.

پرونده شهادت محیط بانان تکمیل و تحویل دستگاه قضایی شد

در ادامه این ماجرا در خرداد‌ماه رئیس پلیس آگاهی وقت استان زنجان از پایان فرآیند تحقیق و تفحص در زمینه شهادت محیط‌بانان زنجانی خبر داد و گفت: پرونده تکمیل و تحویل دستگاه قضایی شد.

رحمتی با اشاره به اینکه پس از یافتن پیکر شهدای محیط بان چند نفر به اتهام قتل آن‌ها دستگیر شدند، گفت: تحقیقات در مورد این پرونده به صورت علمی، فنی و آزمایشگاهی انجام شد.

او با بیان اینکه بازسازی صحنه برای کشف جزئیات این قتل انجام شد، گفت: با شواهد و اقرار صحیح تمام این جنایت توسط یک فرد انجام شده و متهم تحویل مراجع قضایی معرفی شده و قرار کیفر خواست برای آن صادر شده است.

رحمتی بابیان اینکه متهم این پرونده در انتظار فرجام خود است، گفت: زمان دستگیری چندین نفر به عنوان مظنون دستگیر شدند که با پایان تحقیقات عامل اصلی جنایت به مراجع قضایی معرفی شد.

رئیس پلیس وقت آگاهی استان زنجان با اشاره به کشف اسلحه جنگی و شکاری قاتل، گفت: از این فرد اسلحه محیط بانان هم کشف و ضبط شده است.

او با بیان اینکه ترس از دستگیری و از دست دادن اسلحه‌ها زمینه این جنایات را فراهم کرده است، گفت: محیط بانان قانون به کارگیری اسلحه را در این حادثه رعایت کرده‌اند و تلاش قاتل استفاده از این شرایط و فرار از چنگ قانون بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان می گوید: آخرین اطلاعی که از پرونده قاتل شهید مجلل و هاشمی داریم این است که حکم قاتل قطعی شده و نیازمند صدور مجوز برای اجرا است.

یافتیان در ادامه با اشاره به تلاش برای حمایت مادی و معنوی شهدای محیط زیست استان زنجان گفت: تا جایی که در توان ما بوده بحث‌های حمایتی این ۲ شهید  را پیگیری کرده‌ایم.

او  با اشاره به اینکه هفته گذشته بحث برقراری حقوق شهید هاشمی قطعی شد، گفت: ایراد شکلی پرداخت حقوق شهید مهدی مجلل نیز با همکاری بنیاد شهید رفع شده و به زودی حقوق این شهید نیز برقرار می‌شود.

آنچه که مسلم است این است که تنها اصلاح قانون به کارگیری اسلحه توسط محیط‌بانان می‌تواند عاملی برای پیشگیری از وقوع چنین حوادثی در کشور باشد و در غیر این صورت همچنان دست حافظان طبیعت برای استفاده از تفنگ‌های خود حتی  زمانی که جانشان در خطر است نیز خواهد لرزید و زنجیره این قتل های هولناک  ادامه خواهد داشت.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.